2009-04-24

A csöröge


Tegnap nehezen tudtam elaludni a gyerekkorromra,és nagyszülők,dédszülőkre gondoltam.Elgondolkoztam azon,hogy mennyi mindenki mesél arról,hogy a dédijétől örökölt receptes füzet,vagy nagyitól kapott dolgokat,vagy épp egy recept ami tölle van náluk látott.
És szomorúan arra a tudatra jutottam,hogy nekem nincs ilyen.Apai ágról a dédimet nem ismertem,a nagymamámhoz ritkán jártunk ha ott voltunk csak rövid időre.
Anyai ágról a dédim állítólag jókat sütött,de én nem emlékszem,pedig 10-11 éves lehettem amikor meghalt.Róla csak a sok falon lévő házi áldás és a citromos tea amit unoka húgommal mindig kanállal ,,ettünk" jut eszembe.A nagymamám se igen sokat süthetett.Anyukám pedig mint már említettem nem igazán sütött.Persze voltak sütik,húsvétkor a keksz tekercs, a töltött ostya lapok amik vajas-kakaó krémmel voltak megkenve. Aztán csinált grizpogácsát ( sürü tejbegriz karika formára szaggatva,tojásba mártotta,kisütötte és cukros kakaóba megforgatta )



Nem tudom,de lehet ezek miatt engem akkor nem igazán érdekelt a sütés - főzés,sőt nagyobb koromban se (14-15 évesen ) Aztán egy nap úgy döntöttem, sütök valamit.Anyukámnak 1 szakács könyve volt Horváth Ilonától,abban nézelődtem és a csöröge mellett döntöttem.ùtánna feledésbe merült és nem foglalkoztam ilyen dolgokkal.
Aztán amikor férjhez mentem úgy voltam tudok én főzni,de azért elkértem és kihoztam anyukám megviselt Horváth Ilona könyvét.Azóta már rengeteg szakács könyvem van,de csörögét azóta se sütöttem.Bár a könyv anyutól még meg van ,de most Hargitai György könyvéből csináltam ( bár csak az anyag mennyiség más)

Most (25-én ) néztem Horváth Ilona nem is ír vajat a csörögébe!Mostmár tudom miért nem habzott az olaj az ö változatánál.
Csöröge (nem a kelt változat )
400 g lisztet elmorzsolunk 80 g vajjal,.Majd hozzáadunk 2 csapot evökanál cukrot,csipet sót,0,5 dl rumot (nálam fél üvegcse rum aroma)1 dl tejfölt és az egészet jól össze gyúrjuk.Ezután hütöbe 1 órát pihentetjük.Majd 2 mm -vastagságúra nyújtjuk,és derelyvágóval csíkokra vágjuk.Közepét bevágjuk és a résen áthúzzuk a tészta egyik csücskét.Forró olajban kisütjük,porcukorral tálaljuk.


Kíváncsi voltam,mit szól a tésztához az elektromos fagyi tölcsér csináló.Ezért kipróbáltam és jó lett.Ezt is porcukorral szórva ették a gyerekek.
Azt azért elárulom most már szeretetek sütni-fözni .Remélem mire unokáim lesznek olyan jól fog menni, minden hogy majd mindig arra gondolnak :hogy a nagyi ilyet is tudott csinálni , és milyen finom.

Nincsenek megjegyzések: